Документални филми

  • Днес д-р Канов, по неговите думи, е като двугърба камила. В едната гърбица носи България с всички скърби и радости, преживени тук, а в другата – живота си на психиатър в Ню Йорк. Простил е на всички – и на доносниците, и на тези, които са свидетелствали срещу него от страх за собствената си съдба. Не е простил само на мъчителите и палачите, защото право на прошка има само разкаялият се.
  • Разказ за живота и делата на инж. Иван Иванов – най-дългогодишния и най-успешния кмет на София, управлявал града през смутните времена от 1934 до 1944 година. По негово време наричали София “Малкия Брюксел” и “Виена на Балканите”. Филм за драматичната и изпълнена с превратности съдба на един човек, запазил достойнството и морала си въпреки сложните житейски ситуации. Но това не е само разказ за живота на тази изключителна личност. Филмът изследва ролята на отделната личност в историческите събития. Опитва се да отговори на въпроса каква е цената да отстояваш избора си и възможно ли е да запазиш морала си в трудни времена, в които той може да се окаже само един ненужен товар.
  • Филм за стойността на думите във време на свръхинформация, за тревожния начин на общуване и дисбаланс между тишината, говоренето и звуците. Но също за това как се е оформял и развивал човешкият говор и какво ще трябва да направим, за да го помирим с мълчанието и да го превърнем в Слово.
  • Филмът се опитва да изясни причините, които карат един добър програмист да се захване със създаването на компютърен вирус и съответните щети. Действието е изградено въз основа на интервюта с различни специалисти в тази област. Дали компютърните вируси не са болните клетки на чумата, която дебне съвременното ни общество, в стремежа му да създаде изкуствен разум?
  • Виден политик и общественик, може би последният идеалист на революцията, безнадежден романтик, писател, интелектуалец, нежен лирик, талантлив художник, непримирим публицист. Обогатил със своето творчество следосвобожденската ни литература, създал и организирал професионалните основи на изобразителното, театрално и певческо изкуство. Модернизирал образователната ни система. Една кристално честна натура, готова на истинска саможертва за България. С популярната сред съвременниците си фраза "Не приемам", отблъсква всякакъв опит за корупция и нечестност в политическите си и лични взаимоотношения.
  • Филмът представя историята на третата българска държава от 1879 г. до 1947 г., като проследява прилагането и потъпкването на Търновската конституция и произтеклите от това събития. Той е опит да се обвържат юридическите основания на парламентаризма с историческите факти, за да навлезем по-дълбоко в драматичната история на България от последната четвърт на ХІХ и пъврата половина на ХХ век.
  • Филмът показва как през втората половина на ХІХ век по река Дунав от Европа нахлува материална и духовна култура, която бавно пробужда жадния за нови неща български дух. Модерното мислене първо си пробива път между най-добрите представители на българската възрожденска общност от онова време. И то се изразява в предприемчивост, нов поглед към икономиката, към печеленето и харченето на пари, към бита и учението.
  • Този разказ възстановява едно необичайно пътуване по суша и по вода. Пътуване, изпълнено с опасности за няколко хиляди деца, изтръгнати от смъртта. В годините на Втората световна война хиляди еврейски деца, бягащи от призрака на войната, са преминали през територията на България и са стигнали до обетованата земя Палестина. За да се осъществи това уникално пътуване, са помогнали много хора – дипломати, политици и обикновени авантюристи.
  • Според плановете на Европейския сюъз, най-краткият път от Черно море до Адриатическото крайбрежие и след това към Южна Италия започва от българския пристанищен град Бургас, минава през Македония и стига до албанското пристанище Дуръс. Целта на маршрута е да свърже 926 километра от Европа, където населението е разделено политически от векове. Досега обаче е реализирана малка част от инфраструктурния проект, наречен . Малко преди да влезе в Македония, екипът на филма изоставя пътя и се качва на влак, който изминава последните 30 километра до границата за 3 часа. На новите стари съседи им е трудно да се обединят. В Южна България никой няма представа какво представляват „албанците”, а край красивото Охридско езеро витаят вредни слухове за откраднат мерцедес...
  • Историческо изследване на явлението „социалистически реализъм”. С множество документи, архивни кинокадри, фотоси и анализи на процеси в изкуството се проследява зараждането, разцвета, упадъка и най-ярките проявления на този феномен. Филмът с болка и чувство за хумор разказва за творби и житейски драми на автори и изпълнители в България. За условията, в които са работили поколения талантливи творци от всички изкуства. За това как културната политика на СССР доминира процесите у нас и в целия социалистически лагер...
  • В Куба всичко се изразява с музика - обяснението в любов и добрата реколта, раждането на дете и загубата на магаре, копнежа и меланхолията... Кубинската музика днес е позната навсякъде, но малцина знаят какво означават думите и , кога са създадени тези стилове и откъде произлизат. С помощта на голямата българска певица Йорданка Христова надникваме в тайната стая на кубинската музика, в забравените файлове, където се пази историята на сона и болерото.
  • Кърджали, лятото на 2001 г. Извън предизборни кампании. Без сътресения. Няколко лични истории на жени между 15 и 83 години. От различни етноси и религии, понякога в необичайни съчетания. С различни – а може би и с общи – мечти. В този запустяващ край животът продължава тихите си битки.
  • Турските сапунени сериали безапелационно завладяха света, покорявайки сърцата на милиони зрители в Близкия изток, Северна Африка, Балканите, Южна Америка и Азия. Установявайки безпрецедентно близък контакт с най-популярните и обичани актьори и автори на тези сериали, Късмет разкрива тайните на феноменалния им успех, който надскача всякакви религиозни и културни различия. От шикозните интериори на снимачните им площадки филмът достига до улиците и домовете в Кайро, Абу Даби, Истанбул, Атина, София и Мостар, за да открие как тези сериали разрушават табута и помагат на жените в региона да преобразят своя живот.
  • Филмът проследява разкола в Българската православна църква. Някои от причините за него са в историята, други – в събитията от последните няколко години. Нуждата на хората от вяра влиза в противоречие с дребнави свади на личности от висшия клир, които са забравили мисията си на духовни водачи.
  • В нова светлина се разглежда съдебно-следственият процес над Левски и неговите сподвижници, който се води в София в края на 1872 и началото на 1873 година. Филмът търси отговори на въпроси от процесуално-съдебен, историко-политически и психологичен характер.
  • Филм за днешния живот на няколко възрастни жени (над 80 г.). Всяка от тях по своему се опитва да осмисли последните години от живота си. Оказва се, че това са ветеранки от Втората световна война. Истории за самотата и надеждата, за разлома на времето, в което живеем, за неугасимия стремеж към щастие.
  • Филм за несъвместимостта между жените и инженерите. 34-годишният математик Атанас живее във Финландия и въз основа на опита си се опитва да изведе формулата на любовта и връзките. Води курсове за студенти по инженерство, за да ги окуражава да определят срещи на жени и да ги наставлява как да се държат. Те му разказват преживяванията си, а Атанас анализира опита им и се опитва да формулира теорията си.
  • Документален филм за голямата любов между японския журналист Йошинори Маеда и българката Анастасия Макрелова-Маеда. Съдбата ги събира през тежките години на Втората световна война в Пловдив. На фона на бурните събития в историята на България и Япония през отминалия ХХ в. филмът разказва за голямата роля на семейство Маеда в развитието на българо-японските отношения. Няколко години след тяхната сватба Йошинори Маеда става президент на NHK.
  • Това е една любовна история, пречупена през чувството за хумор на основните герои, но предопределена по-драматично от техните съдби. Дали все още нещо, свързано с любовта, може да ни учуди?
  • Филм за историята на няколко български майки. За непростимата и необяснима жестокост на обществото към пълноценни и здрави жени, превърнали се по волята на съдбата в пожизнени придружителки, болногледачки, санитарки. Филм за майките, чийто равен на подвиг живот не е приоритет в дневния ред на все по-сакатия ни откъм човещина живот.
  • В ежедневието на родопското село Рибнево мирно съжителстват обичаите, религиозните обреди и нравите на два свята – исляма и християнството.
  • Може би никъде другаде по света разликата между реалност и фикция не се усеща толкова силно, колкото в испанския град Табернас. Повече от 600 „спагети уестърни“ са заснети тук. Героите им оставят отпечатък не само в световното кино, но и у няколко поколения жители на града. Местните живеят в сюрреалистичен контекст, уловени в един вид състояние на неопределеност между киното и реалността. Животът в града се ниже като безкраен филм, чиято клапа никога няма да се затвори за “Край”.
  • Изпълнителната власт в България, персонифицирана в лицето на министър-председателя от Освобождението до наши дни. Филмът разисква проблема за властта и начина на употребата й според нормите на парламентарната демокрация.
  • Героинята на филма е сляпо 14-годишно момиче. Да успееш да прогониш мрака, и то когато другите са убедени, че си обречена да живееш в него, да усетиш светлината и да съумееш да се ориентираш в хаоса, е просто чудо.
  • е филм за сме­лостта да последваш мечтите си. Филм за хора "извън матри­цата", който изследва механиз­ма на желанието, пресичането на граници и вкуса на свободата. Това не е обичайният докумен­тален филм за проблем, драма или трагедия. Не е само и радос­тен филм, защото проблем има. Но проблемът е интерактивен и насочен към зрителя. Защото, кажи ми, какво те спира да отглеждаш хипопотам на балкона си, ако това е мечтата ти?
  • Филм за художника Иван Ненов, за изключителния му творчески и житейски път, преминал през целия двайсети век. Днес оригиналното творческо наследство на художника е обект на постоянен колекционерски и изследователски интерес от целия свят. А неговото слово, съхранено в биографични бележки, спомени и интервюта, е като филм, разказващ за най-драматичните събития в историята на България и Европа.
  • Миналото преследва настоящето, фактът се изправя срещу фикцията, а митът влиза в единоборство с реалността, за да разкаже удивителната история на Симеон Сакскобургготски – от изгнанническото му детство на момче-цар през славното му завръщане като министърпредседател до последвалия политически провал в един от най-големите експерименти на демокрацията в наши дни.
  • Няколко истории за моряци, наситени с драматизъм и искрици хумор, които се случват в рамките на една година на брега и във водите на Черно море. Заради програма на Европейския съюз за унищожаване на малки риболовни катери Александър е приел корабът да бъде разрушен… Димитър е прекарал 45 години от живота си по моретата. През 1987 г. купува VHS камера и 13 години снима живота на корабите по целия свят. Риболовният кораб на Христо е задържан през 2012 г. на 20 мили от румънския бряг по обвинение в бракониерство. Зоя и Пламен са семейство учители. Заради мизерните си учителски заплати те от години вадят от морето рапани с рибарската си лодка.
  • Кървавата епопея от края на X и началото на XI век поставя пред потомците от днешните държави България и Македония трудния, заплетен, жизнено важен въпрос за общите корени, за нелеката обща съдба, и за общото бъдеще... През 2014 г., когато се навършват 1000 години от битката при Ключ и трагичната смърт на цар Самуил, полемиките по въпроса се засилват...
  • Филмов разказ за човек, който загубва единственото си жилище, защото се опитва честно и почтено да построи мандра по времето на премиера Виденов.
  • 35 години по-късно един режисьор се опитва да разкрие мистерията. След продължителни проучвания той открива и изправя пред камерата главния заподозрян, агента на българската Държавна сигурност Франческо Гулино.
  • На Лъвов мост още стои грозната и празна вече сграда на бившата Дирекция на полицията. Преди сто години Коминтерна я построява за българските комунисти. Те я кръщават “Народен дом”. Но злата ирония на историята я превръща в безмълвен свидетел на най-ужасяващия геноцид, извършен върху няколко поколения българи. Филмът за първи път в българското кино, след 70 години мълчание, разкрива истината за садистичните издевателства, извършени там срещу хиляди жертви на комунистическия терор. Безсмислено унищожение, лишило малка България от огромен човешки потенциал, така необходим днес на нацията за изграждане на истинско демократично общество.
  • Публицистичен филм за проблемите, възникнали след частичната реституция на някои индустриални предприятия у нас. Разказът е съсредоточен около съдбата на трима герои – наследници на известни сливенски текстилни родове. Всеки от тях, днес вече в пенсионна възраст, е преживял възможно най-трудно активната фаза на живота си, преследван единствено за това, че е бил наследник на своите бащи и деди. Днес, когато гоненията и репресиите са спомен и реституцията – факт, тези хора са изправени пред една достатъчно сложна и противоречива ситуация – в опита си, въпреки всички пречки, да навлязат в редиците на производителите на текстил у нас и да продължат традициите на своите семейства. Непрекъснатите погроми в България неизменно водят до това, че на 50-60 години всичко трябва да се започва отначало.
  • Всеки се пристрастява към дрогата по свой начин. Обаче обратният път е подчинен на жестоки правила. Не става дума само за желанието и евентуалната способност да извървиш този път, а и да те оставят да го извървиш. При попадането си в комуната, вече си минал всички стадии на зависимост. Бил си уличен пласьор, продавал си наркотици на такива като теб, за да платиш за дозата, без която си жив труп.
  • Филм за изключителната сила на човешкия дух, превърнал в триумф страданието. Филм за творческото възкресение, осенило съдбите на Златю Бояджиев и Борис Христов.
  • Филм за Александър Вутимски – един от най-изповедните и трагични български поети, напуснал света едва 24-годишен. Предрекъл близкия си край, с ясновидска проницателност уловил духа на тоталитарното време, възцарило се в страната ни само година след смъртта му, аристократичен до мозъка на костите си, той преминава като светкавица, но не може да бъде забравен.
  • Филмът проследява една фаза от творчеството на големия български художник Николай Майсторов. Сюжетът на филма свързва работата върху цикъл от 27 монументални платна със сюжет от Библията и готовия резултат. Това дава възможност в серия интервюта да се прояви творческото кредо на майстора, както и възникването на експресивния му стил.
  • Шеметна разходка из нощните музикални клубове на София. Микс от музикални жанрове, несъвместими стилове и персонажи - различни по манталитет, професия и възраст. Нощният живот в различните му измерения - като проекция на това, което сме днес.
  • Малко селце в България. От векове тук съжителстват българи и турци. По време на възродителния процес имената на турците биват насилствено сменени с български. Настават вълнения, мнозина емигрират. Днес някои са се върнали, но отношенията във въпросното село, а и не само там, са сложни. Напрежение се усеща даже в детските игри...
  • Богатата и наситена със събития биография на Георги Раковски, делата, с които се е захващал, цялото му битие го нареждат между такива дейци на европейските освободителни движения като Джузепе Гарибалди и Лайош Кошут. Без излишна скромност и без комплекси за национална малоценност искаме да разкажем подробно, увлекателно и убедително за живота на този велик българин.
  • България, 1944 г. Филмът проследява дейността на правителствата Багрянов-Муравиев, разказва за известни исторически личности от онова време и осветлява съдбата им след 9 септември 1944 г.
  • Бай Методи и леля Будинка от село Лозен са хора работни, свързани със земята и болеещи за нея. Докато се бави незнайно докога връщането на земята в реални граници, те двамата, както и много други като тях, обработват по най-примитивен начин малки парчета земя, за да изкарват прехраната си.
  • Филм за Георги от Варна, който от години живее в едно рибарско селище и изкарва прехраната си с риболов. Животът му е тежък. На всичкото отгоре едно от децата му (на 27 години) е с ментални проблеми. Но той отказва да го даде в социален дом и се грижи с трогателна нежност за него. Георги е човек, който не се отчайва и не се оставя да бъде победен.
  • Документален филм за човека, писателя, сценариста Павел Вежинов. Филм за нашата духовна памет.
  • на Уилям Шекспир, поставена в затвора във Варна. Затворници играят в пиесата роли за коварство, любов и ревност, каквито са изпитали и заради които са зад решетките. Осъдени за убийства от ревност и отмъщение играят собствените си страсти с елизабетински измерения.
  • Служител на УБО става свещеник. Да смениш една вяра с друга – за комунистите това е предателство. Преследване и 5 години затвор. Там отец Иван дава обет пред Господа. В момента той се грижи за 130 души – деца, изоставени майки и стари хора. Без помощта на държавата и други институции.
ЕЛЕКТРОНЕН ОБМЕН
Български