1. Проекти, които са минали на художествена комисия преди 31.12.2017 г., трябва ли да попълват заявление за оценка от художествена комисия (Приложение № 4 към чл. 42, ал. 1, т. 2)?
Не. Новите декларации и заявления се попълват само от продуцентите на проекти, спечелили през 2018 г.
2. Проекти, които са одобрени за държавно финансиране през 2018 г., не са минали на финансова комисия (и не очакват да подписват договор сега) трябва ли да попълват заявление за оценка от художествена комисия (Приложение № 4 към чл. 42, ал. 1, т. 2)?
Да. Всички продуценти на проекти, одобрени за финансиране от художествена комисия през 2018 г., попълват новото заявление и декларациите към него.
3. По силата на коя клауза от кой регламент, правилник, закон и т.н. проекти, които не подадат до споменатата по-горе дата новите заявления, ще загубят правата си за спечеленото държавно финансиране?
Бюджетната година изтича в края на календарната 2018. Проектите, които подадат новите заявления, според изискванията направилника и актуализират нужната информация за производствени срокове до 17.12 ще имат реалната възможност да сключат договори и да получат пари до края на годината. Това обстоятелство по никакъв начин не засяга правата на проектите, определени за финансиране през 2018 г., които не са успели да подадат заявления навреме. Те ще бъдат финансирани през следващите бюджетни години.
4. Проекти, които са минали на финансова комисия през 2018 г. и очакват подписване на договори – когато попълваме новото Заявление за кандидатстване пред ФК – редно би било да се посочат нови актуални дати (календарен план); този нов календарен план ще е важен и за изготвянето на Договорите. Изисква ли се този актуализиран календарен план да бъде приложен към новото Заявление?
Да, изисква се. Кандидатите подават заявлението с бюджет и исканата сума, както е първоначално подадена, но дават актуален календарен план, актуална информация за осигурено финансиране вкл. и чрез копродуценти.
5. Трябва ли да се приложат съответните документи, описани в заявлението?
Не. Документите са подадени и се комплектоват служебно от агенцията.
6. Трябва ли да са идентични декларацията и заявлението с предните или актуализирани?
Условията на ПП ЗФИ са да бъдат подадени заявленията и декларациите, съдържащи се в него.
7. Получаваните досега помощи за кинопоказ през последните 3 години не са били по програмата de minimis. Съответно, трябва ли да бъдат декларирани като такива или започваме да ги броим от днес нататък, след въвеждането на процедурата de minimis?
Получаваните помощи за показ до 31 декември 2017 са по вече приключилата схема. Принципът е, че помощ, получавана по схема не се натрупва с de minimis. Натрупването по de minimis започва от 1 януари 2018 г.
8. Ако някоя от фирмите е получила помощ за кинопоказ от ЕС или държавата, която не е дефинирана като de minimis, трябва ли да се описва и тази помощ в декларацията? На места в декларацията е използван терминът „минимални помощи”, това същото ли е като de minimis, защото в Регламента винаги се използва фразата de minimis в тази дефиниция (без превод на български)?
De minimis и минимални помощи е едно и също. В декларацията трябва да се попълнят и държавните и минималните помощи в съответните графи.
9. Какво е фирма в затруднено положение според Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията (ОРГО)?
Чл.1, пар. 4. от Регламента:
4. Настоящият регламент не се прилага за:
а) схеми за помощи, които не изключват изрично изплащането на индивидуална помощ в полза на предприятие, срещу което е издадено разпореждане за възстановяване вследствие на предходно решение на Комисията, с което помощта се обявява за неправомерна и несъвместима с вътрешния пазар, с изключение на схемите за помощ за отстраняване на щети, причинени от някои природни бедствия;
б) помощи ad hoc в подкрепа на предприятия, посочени в буква а);
в) помощи за предприятия в затруднено положение, с изключение на схемите за помощ за отстраняване на щети, причинени от някои природни бедствия.
Чл. 2, пар. 18 от Регламента:
18.
„предприятие в затруднено положение“ означава предприятие, по отношение на което е изпълнено поне едно от следните обстоятелства:
а) в случай на дружество с ограничена отговорност (което не е МСП, което съществува по-малко от три години или, за целите на допустимостта за помощите за рисково финансиране, МСП, което е извършило своята първа търговска продажба преди най-много 7 години и което отговаря на условията за инвестиции за рисково финансиране въз основа на извършен от избрания финансов посредник финансов и правен анализ), когато неговият записан акционерен капитал е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. Такъв е случаят, когато приспадането на натрупаните загуби от резервите (и всички други елементи, които по принцип се считат за част от собствения капитал на дружеството) води до отрицателен кумулативен резултат, който надхвърля половината от записания акционерен капитал. За целите на настоящата разпоредба под понятието „дружество с ограничена отговорност“ се разбира по-специално видовете дружества, посочени в приложение I към Директива 2013/34/ЕС (37), а понятието „акционерен капитал“ включва, когато е уместно, премии от акции;
б) в случай на дружество, при което поне някои съдружници носят неограничена отговорност за задълженията на дружеството (което не е МСП, което съществува по-малко от три години или, за целите на допустимостта за помощите за рисково финансиране, МСП, което е извършило своята първа търговска продажба преди най-много 7 години и което отговаря на условията за инвестиции за рисково финансиране въз основа на извършен от избрания финансов посредник финансов и правен анализ), когато капиталът, вписан в баланса на дружеството, е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. За целите на настоящата разпоредба под понятието „дружество, при което поне някои съдружници носят неограничена отговорност за задълженията на дружеството“, се разбира по-специално типовете дружества, посочени в приложение II към Директива 2013/34/ЕС;
в) когато предприятието е в процедура по колективна несъстоятелност или отговаря на критериите на своето вътрешно право, за да бъде обект на процедура по колективна несъстоятелност по искане на неговите кредитори;
г) когато предприятието е получило помощ за оздравяване и все още не е възстановило заема или не е прекратило гаранцията, или е получило помощ за преструктуриране и все още е обект на план за преструктуриране;
д) когато предприятието не е МСП и през последните две години:
1) съотношението задължения/собствен капитал на предприятието е било по-голямо от 7,5; и
2) съотношението за лихвено покритие на предприятието, изчислено на основата на EBITDA, е било под 1,0;
Пълния текст на Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията вижте тук и на сайта на НФЦ тук.