Уважаеми КОЛЕГИ,
В ИА НФЦ постъпи становище от членовете на Финансова комисия – първи състав, в което са описани възникнали проблеми при извършването на експертна оценка на представени за разглеждане проекти, със съдържанието на което бихме искали да Ви запознаем:
Основна задача на Финансовата комисия – първи състав е да извърши експертна оценка на постъпилите за разглеждане проекти и проверка за съответствие с Регламент 651/ 2014 и схемата, която финансира проектите по схемите на чл. 26 от ЗФИ. За тази цел, съобразно своите функции и компетентност, Комисията следва да извърши финансова оценка на проектите. Тази финансова оценка следва да включва съответствие между представения бюджет и финансовия и календарен план, както и всички договори и документи, които да доказват изпълнението на плана и бюджета в заложения от продуцента начин на изпълнение, предвидено в чл. 54, ал. 3, т. 2 ППЗФИ.
Едно от условията за отпускане и вземане на решение за предлагане на размер на държавната помощ е да бъде направен анализ и оценка на допустимите и недопустими разходи по смисъла на ППЗФИ, Регламент 651/2014 и приложимите методологии и стандарти в индустрията. В чл. 58 и 59 от ППЗФИ много конкретно e описано кои разходи следва да се имат предвид като допустими и кои като недопустими от гледна точка на финансовата оценка на проектите за целите на отпускане на държавна помощ. В допълнение чл. 59, ал. 3 от ППЗФИ ясно дава указание, че следва всички разходи да бъдат подкрепяни с ясни, конкретни и актуални документи.
Съгласно изискванията на Заявлението за кандидатстване, кандидатите могат да представят само обобщен бюджет, но на тази база Финансовата комисия-първи състав не може да направи обективна и пълна оценка, която да определи кои са допустими и кои недопустими разходи в подаваните проекти, както и да вземе мотивирани решения дали исканите суми за държавно подпомагане обективно и калкулативно отговарят на виждането на продуцентите за начина на производство на филмите спрямо приложените обобщени проектобюджети.
Единственото, което би могло да се приеме е условността на бюджетите, без те да могат да се разгледат в детайли и да се прецени до колко съответстват на приложените документи и дали всички изисквания по правилник и закон са изпълнени в частност или в съвкупност.
На тази база Комисията няма релевантна база, въз основа на която да вземе предвид и да може обективно и аналитично да предложи размера на държавната помощ, включително и да изчисли нейния интензитет.
Без необходимите документи ФК не може да направи експертна оценка на проектите за културен продукт по смисъла на чл. 27, ал. 1, т. 3 и 4 от ЗФИ относно икономическата обоснованост на предлагания бюджет и обосноваността на финансовия план и стратегията за производство, както и да извърши проверка за съответствие на условията на схемите по чл. 26(1) от ЗФИ съгласно Регламент ЕС 651/2014 и Регламент ЕС 1407/2013, съгласно чл. 13, ал. 4 на ЗФИ.
Без документи ФК не може да направи експертна оценка на проектите за допустими и недопустими разходи, както и натрупване на държавна помощ.
С оглед на изложеното ИА НФЦ насърчава кандидатите да предоставят ясни, конкретни, актуални и детайлни документи (с придружително писмо и на електронен носител) поне 10 дни преди заседанията, за да може Финансовата комисия да направи обективна и пълна оценка, както и да вземе мотивирани решения за държавно подпомагане.