Относно: Период на управление на ИА НФЦ от 23.02.2022 г. до 30.09.2022 г.
УВАЖАЕМИ ЖУРНАЛИСТИ И КИНОКРИТИЦИ,
I. Какво заварих?
Вече малко повече от 7 месеца изпълнявам длъжността изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Национален филмов център“. Наследството, което заварих, беше много тежко. 2021 година беше нулева, затова през годината са изплащани само траншове по договори от преди 2021 година и бяха разплатени малко над 3 млн. лева при бюджет от 16 млн. лева за цялата година.
Заварих неработеща Финансова комисия и натрупани над 200 проекта, чакащи финансова оценка и сключване на договор. Персоналът на агенцията беше демотивиран и мислещ за напускане, а средният размер на трудовите възнаграждения беше около 908 лева нетно.
При постъпването ми действаше Устройствен правилник на ИА НФЦ, приет през 2018-а година. В щатно разписание към него са записани 13 щатни бройки, които отговаряха за разпределение на бюджет от 3 млн. лева през 2021 година. Същите 13 щатни бройки трябва да носят отговорност за бюджет от 44 млн. лева за 2022 г.
При това положение е очевидно, че:
След проведени конкурси бяха назначени 2-ма нови служители, които поеха работата по двете нови схеми – схемата за сериали и схемата за възстановяване на разходи, които ИА „НФЦ“ администрира от 01 Януари 2022 г. За съжаление възнагражденията са все още далеч от нивата в други подобни агенции и има текучество на служители.
II. За периода на моето управление бяха направени следните промени:
От тях:
Относно работата на Финансова комисия I състав:
На база решенията на Финансова комисия I състав:
Сесии на Национални художествени комисии:
1. За игрално кино по различните модули бяха приети:
Заседания от първите за годината редовни сесии на комисиите за игрално, анимационно и документално кино бяха проведени по метода със средна аритметична оценка на комисията + добавяне на служебна оценка от ИА НФЦ.
Класиранията са качени в сайта на агенцията.
Приети проекти за производство на сериали:
Към настоящия момент съществува реална опасност неусвоените средства за 2022 година да достигнат 21-22 млн. лева, които се формират от неразпределени 11 млн. от бюджета за филмопроизводство за текущата година и 11-12 млн. от транзитната сметка, открита през 2021 година, в която бяха изведени общо 18 млн. лева. Проведена беше среща със зам. министъра на финансите, на която беше поставен въпроса възможно ли е тези средства да бъдат изведени в транзитна сметка към Министерството на културата, както това се случи миналата година? Отговор от Министерство на финансите засега е, че – НЕ. НЕ Е ВЪЗМОЖНО, тъй като това е много лоша бюджетна практика.
Добрата новина от същата среща е, че за следващата 2023 година, бюджетът за кино ще бъде отново 44 млн. лева, от които 26 млн. за филмопроизводство и 18 млн. за стимули и сериали.
В същото време трябва да съобщя, че към днешна дата има:
Обръщаме се към всички бенефициенти да преминат към подписване на договори с ИА НФЦ.
Защо се получава посоченото натрупване на средства, които не се усвояват?
Проекти по 5 схеми се разглеждат от Финансова комисия Първи състав – Филмопроизводство, с трите му вида кино – игрално, документално и анимация; Разпространение; Фестивали и културни прояви; Кинопоказ и промоция; Сериали.
Получава се блокиране на дейността на комисията, тъй като тя е съставена основно от външни експерти, координацията между които е трудна. И тук според мен едно от възможните решения е този консултативно-експертен орган да е съставен само от служители на ИА НФЦ, каквато е практиката в повече европейски, а и български институции, подобни на нашата агенция.
Разбира се, трябва да се отбележат и жалбите, които има, както срещу решения на художествените, така също и на финансовите комисии, които пречат на усвояването на средства по проекти със субсидии над 600 000 лева. Блокирани в тази секция са, както сесиите за 2021-ва, така също за 2022-ра година.
В периода са получени 6 жалби срещу административни актове на изпълнителния директор.
– 1 (една) от Гала Филм ООД, във връзка с първата редовна сесия за игрално кино, която блокира 2 (две) секции – пълнометражен игрален филм над 600 000 лева и късометражен филм. Тази жалба блокира възможността за разпределение на 3 185 000 (три милиона сто осемдесет и пет хиляди) лева да се разпределят по проекти за българско игрално кино.
– 1 (една) от Гала Филм ООД, във връзка с решение на Финансова комисия I състав. Заповедта е отменена в частта на жалбата и проектът ще бъде разгледан отново.
– 2 (две) от физическите лица Галина Тонева, Павлина Желева и Наталия Димитрова, като членове, във връзка със заповед на изпълнителния директор относно Финансова комисия II състав. Заповедта е отменена и заменена с друга, която връща за преразглеждане проектите, която отново е обжалвана.
– 1 (една) от Зографик филм ЕООД във връзка с решение на Национална художествена комисия сериали за анимационно кино.
– 1 (една) от Асоциацията на българските киносалони във връзка с отказ за вписването им като разпространител на филми.
Относно работата на Финансова комисия II-ри състав:
По схемата за възстановяване на разходи са кандидатствали и успешно са преминали първото препятствие общо 23 проекта.
Финансова комисия II-ри състав обаче няма досега проведено редовно заседание.
Ще посоча и някои допълнителни инициативи, свързани с промоция на съвременното българско кино:
ИА НФЦ ще участва активно в процеса по достигането до зрителите за всеки един филм, финансиран с обществени средства. Времето, в което държавата инвестира над 1 милион лева и после не се интересува за съдбата на този филм и как той стига до зрителите – свърши.
В заключение не мога да не спомена отчетливо проявяващите се опити за изземване на функциите на държавата, които няма да бъдат толерирани по никакъв начин, и държавата ще включи наличните свои механизми, за да се сложи край на всички подобни опити.
С УВАЖЕНИЕ,
ПЕТЪР ТОДОРОВ
Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция
Национален филмов център